Laatste maand in DK - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu Laatste maand in DK - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu

Laatste maand in DK

Blijf op de hoogte en volg Suzan

08 Augustus 2014 | Denemarken, Roskilde

Hoi lieve mensen,

De laatste maand is aangebroken hier in Roskilde. Zittend op mijn stoel denk ik terug aan een avontuur waarbij ik ben verrast, me heb verbaasd en heb vermaakt. Verrast dat ik in een korte tijd een aantal goede vrienden heb gemaakt die mijn tijd hier een stuk leuker hebben gemaakt. Verbaasd dat ik de Deense taal me zelf toch niet eigen kon maken. En me heb vermaakt met nieuwe dingen als: liften, Roskilde festival en klimmen.

Het jaar is vrij snel voorbij gegaan. In het begin denk je nog, 'een jaar, dat is toch best een lange tijd', maar het gaat zo voorbij. Reflecterend heb je altijd je plussen en minnen tijdens een avontuur, want zo zag ik het, en komt er een punt van 'had ik maar dit en dit zo gedaan of juist eerder gedaan'. Maar zo moet ik niet denken, want je kunt de tijd niet veranderen, maar alleen op een later moment anders doen. Dat heeft me mede doen besluiten om tijdelijk terug te keren naar Denemarken.

Ik ben nu op het punt gekomen om gedag te zeggen tegen Gimle en verder te gaan met de kennis die ik heb opgedaan in Gimle. Ik heb stappen gezet in de keuken. Eerst wist ik niet hoe een normale oven werkte, maar nu wel. Ook heb ik gezien dat door een vast ritme in het werk er routine is komen te ontstaan en dat dat erg fijn voelt. Ik heb geleerd dat ik nog steeds erg nauwkeurig ben, soms te, maar dat dit erg handig is bij de boekhouding. En dat ik nog steeds een rommelig persoon ben, ook al probeer ik er wat aan te doen: met lijstjes, stapeltjes, kastjes etc.

En nu? De tijd in Roskilde loopt op zijn eind. Tijd om dit af te maken. En tijd om verder na te denken over toekomstplannen. Zoals ik al zei ik ga terug naar DK. Maar niet eerst voor dat ik mijn lieve zus zie trouwen met voor haar de leukste man van de wereld en ik mijn vader zijn 61ste verjaardag mee maak. Ook kijk ik er naar uit om jullie (mijn familie en vrienden) weer te zien en te zien hoe het met jullie allemaal gaat.

Ik heb besloten om weer terug te gaan naar Denemarken, omdat ik me nog niet wil settelen in Nederland en ik Denemarken nu redelijk ken. Ik vind er de weg en dat leek me het meest logische om vervolgens een ander avontuur aan te gaan: AUSTRALIË! Dat is mijn lang gekoesterde droom en ik weet dat als ik het nu niet doe, waarschijnlijk mijn kans voorbij is om het nog te doen voor ik 30 ben. De timing aan de ene kant is perfect, maar aan de andere kant ronduit shit. Financieel komt het enorm goed uit, omdat ik dacht dat mijn EVS mij zelf veel geld zou kosten. Het is ronduit shit, omdat ik de meeste mensen dan bijna 2,5 jaar niet ga zien. Het is een risico, want vaak geldt het gezegde: uit het oog, uit het hart. Maar ik denk dat mijn vriendschappen daar wel tegen opgewassen zijn. Ik hoop het, want ik kan soms wel een vriend gebruiken als ik een dipje heb. Uiteraard andersom geldt dat ook.

Als alles gaat zoals ik het nu heb gepland, dan kom ik eerst terug tot half oktober, dan 2 workaway's in Denemarken tot half februari en dan ergens in maart richting Australië voor een jaar. Wat is dit toch raar als ik het zo opschrijf en ik heb bijna een klein sentimenteel momentje. 2,5 jaar klinkt lang en dat is het ook, maar ik weet dat het ook snel weer voorbij is. Het goede nieuws is dat er bijna een jaar om is. En er korte momenten zijn dat ik jullie kan zien.

Groeten vanuit Roskilde, groeten van mij, Suus

  • 08 Augustus 2014 - 14:46

    Suzan Van Dijk:

    Eindelijk met foto's. Mede dankzij Reinald mogelijk.

  • 08 Augustus 2014 - 16:40

    Dienke:

    Hey Suusje,

    Leuk dat je weer een verslagje hebt gemaakt, met leuke foto's erbij. Ik kan me het moment van uitzwaaien in september nog goed herinneren. Dan te bedenken dat je nu alweer bijna terug bent, dan gaat een jaar inderdaad best snel. Fijn dat je het zo naar je zin hebt (gehad). Nog even lekker een maandje daar genieten dus. Jammer voor ons dat je de aankomende tijd zoveel weg bent. Kom je nog wel weer terug tussen Denemarken en Australie? Genieten en werkse nog even en hoop je snel te zien in Nederland. Wanneer ben je hier trouwens weer?

    Liefs van Jurgen en Dienke

  • 08 Augustus 2014 - 19:10

    Linda:

    Hoi Suusje,
    Dankjewel voor je lieve en wijze woorden.
    Tot snel, Rein en Lin


  • 08 Augustus 2014 - 23:48

    Natasja:

    Lieve Suus,

    Fijn om te lezen dat je het zo leuk gehad hebt, en nog steeds hebt. Dappere en leuke toekomstplannen! Geniet van je laatste tijd in Denemarken. Tot snel!

    Liefs Natasja

  • 13 Augustus 2014 - 19:05

    Merel:

    Hey Suuz

    Zo fijn dat ik eindelijk es uitgebreid je verslag heb kunnen lezen.. (ik heb eindelijk een nieuwe, goed werkende pc)
    Ik vind het geweldig om te lezen dat je een fijne tijd hebt gehad in Roskilde :) Nog fijner dar je over een poosje weer terug komt. Wel voor even maar tijd genoeg voor leuke dingen doen denk ik?


    Liefs Merel

  • 16 Augustus 2014 - 09:05

    Priscilla:

    Leuk om deze terug- en vooruitblik te lezen. Wat een leuke plannen! Australië is echt een geweldig land om in rond te reizen. Je gaat het daar vast ontzettend naar je zin hebben. Minder leuk dat we je nog wat langer moeten missen natuurlijk. Maar we gunnen het je ontzettend, groot gelijk! Geniet er nog even van. Tot snel! Liefs Sill

  • 17 Augustus 2014 - 18:11

    Suzan:

    Uiteraard kom ik nu terug en voor dat ik naar Australië ga ook. Anders is de voorbereidingstijd erg minimaal. Dus Merel en iedereen genoeg tijd om nog weer eens een keer af te spreken.
    Suus

  • 24 Augustus 2014 - 11:45

    Miek:

    Lieve Suusje!
    Ik vind het heel dapper van je om je droom waar te maken en vind het mooi om te lezen hoe jij je eigen ontwikkeling ziet in Denemarken. Anderen zullen er altijd anders tegenaan kijken, omdat ze niet meemaken wat jij beleeft. Is handig voor een totaalbeeld, maar waar het om gaat is dat jij doet waar jij blij van wordt. Tegenwoordig kan het oog meereizen door internet en zolang wij een kijkje mogen blijven nemen in jou belevenissen, ben je niet uit het hart. Afstand kan zorgen dat je elkaar niet meer ziet. Het kan er ook voor zorgen dat je gaat zien en waarderen wat je wel hebt en het dan af en toe weer opzoekt.. Aan ons de keus wat we willen ;)
    Ik ben heel benieuwd om je weer te zien! En spreken we gauw af als je er bent!
    Liefs Miek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 15614

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 07 Maart 2016

Een jaar lang vrije tijd Down Under

03 September 2013 - 01 September 2014

Experience Roskilde style!

10 Oktober 2011 - 10 November 2011

Backpacken door Bali en Lombok

Landen bezocht: