On Arrival Training en language school - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu On Arrival Training en language school - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu

On Arrival Training en language school

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suzan

03 November 2013 | Denemarken, Roskilde

Hey allemaal,

De tijd vliegt voorbij en voor je het weet ben ik hier alweer 2 maanden in het lille Danmark. Morgen om precies te zijn. In de tussentijd heb ik mijn On Arrival Training gehad. Iedereen die meedoet aan EVS moet verplicht deze cursus volgen. Dat betekent een week vrij en eigenlijk alleen maar leuke dingen doen waarbij je elkaar leert kennen en jezelf ook. Onder het motto non formeel leren gaat deze methode uit van het leren van anderen. Onze ervaringen uitwisselen en daar je voordeel mee doen.

Ik heb veel leuke mensen ontmoet, waaronder Thorsten die in een aquarium werkt en elke dag vis mag voorschotelen. Aardige jongen uit Duitsland en met hem vele anderen uit Duitsland. Bijna allemaal 18 jaar, omdat het normaal is om na je gymnasium een gap year te hebben. De uitzondering was mijn Duitse kamergenote Hanna. Zij is 29 jaar en wilde dit nog doen voor haar 30ste. Haar project is totaal anders, want zij werkt met verslaafden van alcohol en misschien andere dingen in een sociaal café. Dan zijn er nog een paar die een project doen op een kinderopvang en een aantal die voor ISCA werken een internationale organisatie die met sport of lichaamsbeweging bezig zijn. We waren op een hojskole, een school waar iedereen een jaar goed kan worden in hetgeen wat hij of zij wil. Wij waren op een sport hojskole, dus we konden op de trampolines springen (niet gedaan), zwemmen (niet gedaan) en klimmen (wel gedaan).

Normaal gesproken had ik graag mee gedaan aan alles, maar de dag ervoor heb ik een klein fietsongevalletje gehad. Ik kwam terug van werk en had net boodschappen gedaan. Elke dag moeten we een brug over die over de snelweg gaat. En daar ging het mis. Ik kwam met te veel vaart de brug af en maakte een bocht naar links om naar linksaf te gaan. En daar viel ik op de grond met mijn tas. Er was geen ruimte voor Suus in de bocht. Al glijdend over het asfalt was mijn eerste reactie om zo snel mogelijk van de weg af te gaan. Het is een B-weg waar auto's rijden. Dat gedaan en dan realiseer je dat je knie pijn doet, je arm en je heup. Op die 3 plekken had ik schaafplekken of een grote bloeduitstorting. Geen goed idee om lekker in het zwembad baantjes te trekken, terwijl een eerste douche enorm pijn deed. Ik voelde me zielig, maar hield me groot. Het enige nu is dat ik mijn achterlicht een keer moet repareren. En mijn polyester jas mag naaien. En dat laatste mag iemand anders doen.

Deze week heb ik voor het eerst Deense les gehad. Ik was verbaasd dat ik eigenlijk alle beginselen gelijk begreep. Het lastige aan de Deense taal is het inslikken van letters. Dat is iets waar ik enorm aan moet wennen. Plus dat de Deense taal een ritme heeft waarbij de belangrijke woorden in de zin benadrukt worden. En onthoud dat beide tegelijk. Succes! Omdat Jannika (Duitse EVS) en ik uit landen komen die de Deense taal snellen zullen begrijpen en oppakken gaan we naar een andere les waarbij we van pagina 20 naar pagina 85 van het boek gaan. Dat wordt nog een uitdaging, aangezien ik geen boek heb en niet kan kijken wat we hebben gemist. Tegelijkertijd kreeg ik 3 kleine boekjes die ik mag lezen en waar ik iets over mag gaan vertellen in het Deens. Hopelijk is dat niet over 2 weken. Daar ben ik op dit moment mentaal nog niet klaar voor. Om mezelf wel een beetje voor te bereiden ben ik gisteren naar de bibliotheek gegaan en heb 2 beginnersboeken en een NL-DK woordenboek geleend. Ik was verbaasd dat ze een woordenboek hadden voor Nederlanders, minpunt is dat die uitgegeven is in 1984 of zoiets. Maar mij hoor je niet klagen als het gratis is door je magische yellow card (Deense burger/verzekeringskaart) te laten zien. Door die kaart kan ik ook een bankrekening openen, dus dat heb ik ook gelijk geregeld bij Nordea. Het leuke daarvan is dat ze in Scandinavië zitten en ik geen extra geld hoef te betalen voor verschillende valuta in diezelfde landen. Nog even wachten op de pinpas en dan ben ik snel een rijk mens in Deense kronen. Dan kan ik die weer uitgeven en op dit moment kan dat aan Julebryg, Christmas bier. Het seizoen ging vrijdag om 20:59 uur van start. Een enorme gezellige drukte waarbij we ook nog Halloween vierden. Zie de foto op Facebook.

Aankomende week wordt een rustige week. Bijna geen concerten die ik leuk vind en we hebben geen café concerten vooralsnog. Misschien dat ik er een keer weer op uit ga en Roskilde verder ga ontdekken met mijn camera. Speaking of which, ik ben een 365 dagen fotoproject begonnen met als onderwerp een grote boom voor ons huis. Vooralsnog probeer ik geen dag te missen, maar soms gebeurt het toch dat ik er 1 mis, dus misschien kan ik het beter mijn 52 weken project noemen. Ben benieuwd naar het eindresultaat als ik alle foto's ooit ga editen.

Fijne zondag!
Suus

  • 03 November 2013 - 14:53

    Sill:

    Hey Suus,

    Dat klinkt gaaf! Wel ontzettend naar dat je jezelf bezeerd hebt, het klinkt als een niet zo'n veilige situatie als fietser zijnde. Ik weet nog van Nieuw-Zeeland dat er in veel landen weinig wordt nagedacht over hoe de fietsers ergens moeten komen. Is dat daar ook het geval? Nederland is wat dat aan gaat een echt fietsland ;-)

    Volgens mij vermaak jij je verder wel met alle nieuwe mensen en ervaringen :) Hoe bevalt het in je 'nieuwe' huis? Hopelijk gaat het Deens leren net zo snel als dat je leraar verwacht, dat klinkt positief. Leuk idee zo'n fotoproject, 52 weken is idd on the safe side 0:) Heel veel succes en plezier!!

    Liefs Sill

  • 03 November 2013 - 16:29

    Eveline:

    Hey Suus!

    Wauw! Klinkt allemaal erg interessant! Ik zag al aan de foto's dat je het wel naar je zin had ;) maar gelukkig bevestigen jouw woorden het ook. Fijn dat je al zoveel mensen hebt leren kennen!

    Wel balen dat je alweer iets hebt meegemaakt wat minder is! Maarjah, 1 jaar ongelukvrij zijn met zoveel activiteiten lijkt onmogelijk ;). Gelukkig valt de schade mee!

    Ik wens je nog veel plezier daar en veel succes met het leren van de taal! Gaat vast helemaal goedkomen! ;)
    Tot spreekze!

    Liefs, Eef

  • 04 November 2013 - 08:32

    Dienke:

    Hey Suusje,

    Leuk om weer zo'n groot verhaal van je te lezen. Ik dacht al 'we horen maar weinig, ze zal het wel naar haar zin hebben', en als ik dit stuk zo lees en de foto's op facebook bekijk, is dat ook zo. Leuk dat je al zoveel nieuwe mensen hebt ontmoet. Volgens mij bevalt het Deense leven je wel. Balen van dat fietsongelukje. Heel veel plezier en succes daar!

    Liefs Dienke

  • 09 November 2013 - 20:22

    Natas:

    Hey Suus!

    Leuk om wat van je belevenissen te lezen! Ondertussen alweer een beetje hersteld van de val? En hoe gaat het inmiddels met het leren van de Deense taal (klinkt lastig btw!)? Hoop dat het allemaal goed gaat!

    Liefs Natas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 15626

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 07 Maart 2016

Een jaar lang vrije tijd Down Under

03 September 2013 - 01 September 2014

Experience Roskilde style!

10 Oktober 2011 - 10 November 2011

Backpacken door Bali en Lombok

Landen bezocht: