Grandi Pasco - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu Grandi Pasco - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu

Grandi Pasco

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suzan

14 April 2007 | Aruba, Oranjestad

Hey luitjes,

Eindelijk weer een bericht vanuit Oranjestad. Ik heb de afgelopen twee weken zeker nog wat meegemaakt. Er is ingebroken bij ons. Schrik niet, maar ik mis helemaal niets terwijl er wel geld van me lag. Ze hebben alleen niet goed genoeg gezocht. Mijn huisgenoot Marijke had er nog 300 gulden liggen, dat is ongeveer 130 euro. Ze hebben bij ons 20 euro gestolen en bij de jongens een zaklamp en een wekker. Die spullen hebben wij in ons appartement ook liggen. De volgende dag hebben we er een nieuw slot op gekregen. De huisbaas ging voor zijn werk nog even aan de slag. Hij heeft er een mooi staaltje werk van gemaakt, letterlijk en figuurlijk. En nog een beter slot erin gezet. De jongens hebben er nog een dagje op moeten wachten.

Ik heb inmiddels een klein tourtje gekregen van de Arubaanse buurvrouw. Ik heb namelijk als een van de weinigen niet echt veel gezien van het eiland. Daar ga ik dus de aankomende weken voor zorgen. Althans dat is het plan. Ze heeft me veel laten zien. We zijn eerst richting het westen geweest naar San Nicolas en toen helemaal naar het noorden naar de vuurtoren.

Onze tuin ziet er een stuk beter uit. Nou ja, tuin kun je het niet noemen, ons erf. De tuinman ziet er niet zo lekker uit, want hij mist een paar tanden en hij ziet er chollerachtig uit. Een choller is een junkie hier op het eiland. Maar goed, het is ook een mens, dus ik heb hem maar wat thee gegeven.

Ik doe een beetje aan integratie, dus ik praat wel eens met de lokale bevolking. De bewakers zijn mijn beste vrienden geworden. Ik zie ze heel vaak in de avonduren. Ik ken er nu al zo'n 5. Niet zo heel goed, maar ja je moet toch met iemand praten. Ze hebben best veel te praten, soms begrijp ik het niet, maar we komen er samen wel uit. Eentje heeft in Nederland gewoond, dus daar kon ik het makkelijkste een gesprek mee voeren. Er is een vrouw die uit Colombia komt, daar heb ik leuk mee staan praten. Ik in het Engels en zij deels Spaans, Engels met wat handen en voeten. Dan is er Raymond een echte Arubaan, die wel van lekker eten houdt. Hij is net opa geworden en daar is hij heel blij mee. We hebben nog een jonge jongen en we hebben Jairo. Hij is of Arubaans of Colombiaans. Hij had net een nieuwe auto gekregen en ik kwam maar niet op zijn naam, totdat hij het even opschreef.

De auto's van alle jongens zijn wel eens een keer stuk gegaan. Echt zo stom voor hun. Mijn fiets is nog niet kapot. Even afkloppen. Ik denk dat het deels door het weer komt dat alle auto's wel een keer stuk gaan en het slechte onderhoud, helpt ook niet erg mee.

We hebben hier een mooie zonsondergang. Ik heb er alleen niet van kunnen genieten, omdat ik voor het donker thuis moet zijn. Fietsen in het donker is niet zo'n succes. Ik heb niet een fatsoenlijk, dus ik moet het hebben van de lantaarnpaals. Ik heb wel aan de veiligheid van mezelf gedacht. Ik had nog een lichtje meegenomen vanuit Nederland. Ook word ik elke keer verblind door de lichten van alle auto's.

Ok, nu dan mijn echte paasvakantietje. Op vrijdag hebben we niet veel bijzonders gedaan. We zijn met z'n allen weer bij de Paddock lopen zuipen. Daarvoor heb ik nog de tour gehad van de buurvrouw. Lekker volgooien bij de Paddock. Daarna ben ik op bed gegaan. Ik had het wel gehad.
Op zaterdag heb ik een supermarkten test gehouden. Welke is nou de beste en de goedkoopste? De uitkomst was allang bekend. Certified is op sommige dingen de goedkoopste winkel. Het is een slechtere versie van de Aldi. Aldi is goed te doen, we eten er altijd van. Super Food is net een Super de Boer met een soort van Euroshopper huismerk. Ik heb er net een pasje van gehaald. Ik hoor nu bij hun klantenkring. Misschien krijg ik nu ook persoonlijke mail van ze. Of een stalker mail. Ze zullen me weer aan zien komen met mijn eigen plastic tasjes. Ik heb geen zin om fooi te betalen, als ik zelf alles kan inpakken. Ze gebruiken hier zoveel plastic en hebben van het woord recycle vast niet gehoord. Ze gooien gewoon alles door elkaar. De laatste winkel is Kong Hing. Het lijkt een beetje op Hong Kong of King Kong. Ik haal het soms nog door elkaar. Ik moet zeggen ik was er nog eerder naartoe geweest. Ik wou er een keer heen, maar toen ging die net dicht. Het zit tussen de Super Food en Certified in. Qua prijzen, maar ook qua plaats. Ik wou nog uitgaan zaterdag, maar ik was te laat. De mensen die gingen, gingen naar de Full Moon Party, alleen werden ze nu gestraft, omdat het was afgelast door de politie. Ze hadden al sinds 1997 geen vergunning voor alle Volle maan feessies. Al tien jaar niet en elke keer ging het gewoon door.

Zondag was een speciale dag, want ik zou nu wat cultuur opsnuiven. Ik werd opgehaald door de contactpersoon van de Hanze, Rita en we gingen dan naar de katholieke kerk. Ze pikte een beetje laat op, dus ik belde haar even voor de zekerheid op. Ik wilde wel op tijd in de kerk zijn. Je kunt het niet maken om te laat te komen op zo'n dag. ik had me al lang omgekleed en in het warmste outfit gehesen. Hier heb ik 10 minuten in de warmte gestaan en daarna de warme auto in gegaan. Ik heb veel dingen gezien in de kerk. Ik verstond er helaas niet veel van, de dienst was in het Papiaments. Op een gegeven moment hebben ze wel een stukje in het Engels gedaan. Dat was het dank je wel voor komen naar de toeristen toe stukje. Daarna heb ik alle gebruiken gezien. De mensen worden gezegend met een wc-borstel lijkt het wel met gezegend water. Daarna werd er in de richting van ons wierook gebrand. De hosties worden gezegend. Heel veel dingen staan in het teken van zegenen. Er werd ook gezongen door een koor. Niet zo heel veel door de mensen. Ik stond ook vlakbij een jongetje die het toch niet aan kon om zo lang stil te zitten. Hij was een beetje vervelend en ik vond het vervelend worden. Ze gingen alleen niet weg. Ik heb nog mensen vrede toegewenst en nog een Bon Pasco. ik heb weer wat geleerd, namelijk Grandi Pasco is Pasen en Pokita Pasco, ofzoiets, is kerst. Als niet katholiek zijde mocht ik geen hostie hebben. Daarna kon ik nog naar een doopdienst gaan, maar dat heb ik niet gedaan. 's Avonds zijn we nog naar de Paddock gegaan.

Maandag was het tijd om op de Cathamaran te klimmen. Voor dat we dat gingen doen, ben ik 's ochtends nog naar het strand geweest. Ik wilde nog even uitwaaien en nog even wat doen. Ik had het hele weekend al zitten wachten op mensen en nu wilde ik ook echt iets doen. Ik ben op mijn mountainbike naar Tamarijn gefietst. Ik wilde alleen wel iets verder gaan als altijd, dus ben ik over het weggetje van de Free Shuttle gaan fietsen en door gefietst totdat ik niet meer verder kon. The Pirate's Nest was het einde. Ik heb nog een paar tentjes kunnen spotten op het strand. Het is namelijk een gebruik om op het strand te kamperen als local tijdens Seman Santa, de heilige week. Daarna klaar voor de boottocht. We gingen met een heel grote groep van de Hanze. We hadden allemaal een goed bedrag betaald voor gratis drank en eten. Het eten stelde niet veel voor, maar de drank wel. We hebben flink zitten zuipen. Daarnaast hebben we gesnorkeld. Ik sluit dit stukje even af, want ik ga naar huis. Ik moet nog een eindje lopen. Morgen of overmorgen maak ik het verhaal even af.

Groetjes Suus, bon nochi!

  • 15 April 2007 - 19:38

    Samantha:

    Je foto's zien er echt relaxed uit! Nog n fijne tijd gewenst,

    Groetjes Samantha

  • 15 April 2007 - 20:14

    Sill:

    Hey Suus, dit klinkt wel weer als veel ervaringen in korte tijd!;) Het is hier echt ontzettend mooi weer de afgelopen dagen. Het was vandaag zelfs 28 graden!:D Niet slecht voor april in Nederland ;) Nou meiz spreek je snel weer en succes! Liefs Sill

  • 16 April 2007 - 20:44

    Linda En Harold:

    Hey Suus, leuk verhaal. Lekker aan het netwerken en sociaal aan het doen, ja. De boodschappen ben ik wel benieuwd naar, neem je ook iets mee vanuit Aruba. Lekkere chocolaatjes of zoiets. Jammie, jammie. O, ja nog een vraag of je voor Harold een Arubaans biertje wil meenemen. Tot snel, doeg doeg Lin en Har Ps: je wedstrijd met Harold wie het bruinst is gaan wij zeker winnen. We hebben vandaag aan de Baggelhuizerplas gezeten. En zijn mooi bijgekleurd :)

  • 17 April 2007 - 08:06

    Dienke:

    Haai Suusje,
    klinkt gezellie daar.. Wel leuk dat je in die kerk bent geweest met pasen, zie je wat meer van die cultuur daar. Hier alles goed.. op de een of andere manier kom ik aan het brief schrijven niet echt toe.. maar volgende week heb ik wat dagen vrij, dus dan zal ik wel wat schrijven.. veel plezier verder daar.. en niet teveel zuipen he?? :P ;)
    Liefs Dienke

  • 17 April 2007 - 08:09

    Dienke:

    ps. wat trouwens ontzettend leuke foto's. Mooie fiets ;) Die eerste foto is vooral erg mooi.. ik zie dat je het naar je zin hebt..

  • 20 April 2007 - 10:49

    Sill:

    BTW... die laatste foto met dat strand, GEWELDIG! Ik wil het wel met je delen haha ;) En trouwens vet kewl dat je hebt gesnorkeld, is vast erg mooi daar! Liefs Sill

  • 20 April 2007 - 18:41

    Dianne!:

    Suzan! Het klinkt echt allemaal super!! Have fun en succes op je stage!!! xx me

  • 29 April 2007 - 22:21

    Miek & Sill:

    Hey mi nomber ta Suzan!! We zijn nu blij met je aan het praten maar willen ook altijd jou blije site bekijken natuurlijk ;) We hopen dat je een super toffe koninginnenacht hebt :P Iig weer tot snel!!! Ennuh Helsinki is waiting for us ;) :P
    Liefs!

  • 01 Mei 2007 - 21:18

    Dienke & Sill:

    Heeey Suzan!! Hoeissy?? We zijn hier gezellig met zijn drieeën aan de thee ;)
    En we missen u uiteraard :p Dienke kan het niet geloven dat je maar zo kort in Nederland komt :'( (huil) Maar goed we wensen je heel veel plezier toe natuurlijk ;) Tot snel! Liefs ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 15646

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 07 Maart 2016

Een jaar lang vrije tijd Down Under

03 September 2013 - 01 September 2014

Experience Roskilde style!

10 Oktober 2011 - 10 November 2011

Backpacken door Bali en Lombok

Landen bezocht: