Dia de la Reina, pasa bon nochi allemaal!! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu Dia de la Reina, pasa bon nochi allemaal!! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu

Dia de la Reina, pasa bon nochi allemaal!!

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suzan

28 Mei 2007 | Aruba, Oranjestad

Hey luitjes,

Ik heb alweer een lange tijd niets meer van me laten horen, dus het wordt weer eens tijd. De afgelopen weken zijn als een speer voorbij gegaan, dus ik heb weer genoeg om over te vertellen. Koninginnedag is alweer een maand voorbij, maar ik heb veel in mijn vrije weekend gedaan. Allereerst heb ik een kleine windsurf cursus gehad van Matthijs. Hij heeft de basisbeginselen aan mij geleerd en voorgedaan. Daarna mocht ik het nadoen. Het nadoen was alleen iets moeilijker dan ik had verwacht ook al zag het er best makkelijk uit. Ik en winden gaan meestal niet samen, maar vandaag ging het wel redelijk. De wind was behoorlijk heavy, dus ik ik dreef vaak voorbij de vlaggetjes. De eerste keer ben ik nog gered door Francis en de tweede en de derde keer mocht ik gewoon lopend terug komen naar het ondiepe water. Lopend was het niet meer, het was meer zwemmend met een touwtje in je handen en daar aan vast de plank met het zeil.

Voor de mensen die een kleine cursus windsurfen willen gaan doen. Hier komen een paar basistechnieken. Ik weet niet meer of ik alles goed heb, maar de pro's kunnen me wel aanvullen. Als je een board heb ga je daar met beide voeten op staan. De ene voet aan de ene kant van de mast en de andere aan de andere kant. Niet in de knoop gaan staan, maar gewoon relaxed. Dan heb je een koort waar je zeil aan vast zit. Die trek je langzaam omhoog terwijl je je benen buigt. Als je de mast omhoog hebt moet je met je linkerhand de giek vasthouden. Die houdt je in het midden vast en de rechterhand komt erbij aan het begin van de giek. Dan verplaats je je voeten. Je linkervoet in de richting van waar je naartoe surft en de rechtervoet verplaats je een stukje achter de mast, maar wel in dezelfde stand zoals deze in de beginpositie stond. Dan sta je en dan ben je officieel aan het windsurfen. Overstag gaan is moeilijker. Er vereist nogal wat techniek en geduld. Ik ging in het begin steeds te snel overstag, dus lukte het niet. Later toen ik wat meer begeleiding kreeg van Matthijs had ik het door en ging het goed. Daarna hield hij het voor gezien als instructeur en liet hij mij aanmodderen met de technieken. Ik heb het heel even volgehouden, maar daarna ging het overstag niet meer heel goed. Dan maar het water in en zelf de board en zeil maar omdraaien en dan erop staan. De wind was heel krachtig, dus ik vaarde steeds op de vlaggetjes af. Je mag als beginneling niet voorbij de twee vlaggetjes komen, omdat je tot de vlaggetjes nog kan staan, dus terug kan lopen. Tja, ik had een paar keer geluk en had de wind goed in het zeil en ging weer terug richting de kant, maar de andere keren ging het mis en mocht ik alsnog gaan zwemmen.

's Middags ben ik nog even naar de Mambo Jambo geweest om daar Marijke en Marjolein weer te zien. Matthijs was er ook bij komen zitten, want die was daar ook in de buurt. We gingen shoppen, maar ik wist nog niet dat het voor mij was. Ik moest een bikini hebben volgens de meiden. Ik kon me nu niet meer in een badpak vertonen. Ook al heb ik dat nu inmiddels al zo'n 13 weken lang volgehouden. We gingen naar de Tommy Hilfiger, want daar waren ze afgeprijsd. Ik heb een witte bikini aangehad om de dames een plezier te doen, maar ik werd er niet echt vrolijk van. Wit is niet mijn kleur ook al zal het vast prachtig staan. Mij zul je niet in een witte bikini zien rondlopen. Meer in een veilige kleur als donkerblauw of zwart. De Eva was te duur, dus daar gingen we al gauw naartoe. Dan maar de Discount Center. Ik had daar bikini's gezien en nu moest ik ze daar ook aanpassen. Ik heb een paar aan gehad, maar het idee van een bikini kon er nog niet bij mij in. Bovendien wilde ik nog verder kijken wat ze verder nog hebben. Ik heb een afgrijselijke bikini aan gehad met een windvanger. Echt spuuglelijk vond ik die, maar ja, wie niet waagt wie niet wint. Ook een kermit de kikker bikini aan gehad en een normale zwarte bikini. De zwarte bikini vond ik wel gaan, dus dat was eentje die eventueel wel kon. Uiteindelijk heb ik de knoop door gehakt dat we vandaag geen bikini voor Suzan gingen kopen. Matthijs was in zijn eentje naar een surfzaak geweest en wachtte nu al een tijdje op ons. De meiden zijn samen met Matthijs op huis aan gegaan en ik ben op mijn fietsje gestapt richting huis. Ik had nog aangeboden aan Matthijs dat hij wel terug mocht fietsen, maar dat wilde hij niet. Nou ja, dan niet. It's your loss. Marijke wilde de dooie puntjes eraf hebben en Marjolein bood om ze eraf te knippen. Ik ben geen kapper, dus ik waag me er niet aan. Je zou zeggen dat Marjolein wel kapster is, maar in feite heeft ze nog nooit een kapsel geknipt. De enige haar-ervaring dat ik heb is mijn pony bijknippen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet veel vertrouwen in had en ik zat Marijke een klein beetje bang te maken. Marijke was er helaas niet gevoelig voor, dus het knipfeest ging gewoon door. Er ging uiteindelijk wel iets meer af dan de dooie puntjes, maar het resultaat mocht er wezen. Als afsluiting werd er nog een haar hoogstandje uit gehaald. Een scheve pony wilde Marijke wel hebben. Ok, is goed. Om het af te maken hebben we nog wat haarspullen gekocht bij de DA en is het haar nog gestyled, net als bij de echte kapper.

De volgende dag heb ik ook de waterrat gaan uithangen en ben ik samen met Marijke wezen kanoen. Dit ging me best goed af. Er was wel een sterke stroming en ze hadden ons wel gewaarschuwd als grap dat we niet naar Colombia moesten afdrijven. Dat deden we ook niet, maar op een gegeven moment ging Marijke om met haar kano. Ik heb haar niet erin geduwd, zoals je misschien al dacht. Nee, ik wilde haar helpen, maar ze kwam er maar niet in. De rescueboot kwam ons halen, want we waren nu wel wat verder van de kust vandaan. Net toen ze erin zat kwam de man aan in zijn bootje. Marijke wilde niet mee naar de kant, maar moest wel mee. Ik heb mezelf in de boot gewurgd en daarna de boot erin getrokken. Marijke wilde in haar boot blijven, dus zij kon de zijkant van de boot vasthouden en de man hield de voorneus vast. Het haakje dat ze vasthield werd pijnlijker, dus liet ze los. Waarna ze weer overboord ging vanwege de snelheid van de boot. Weer de fles met water, haar zonnebril en horloge kwamen in het water te liggen. Haar zonnebril had ze goed vast en haar horloge had ze om, maar haar fles water dreef elke keer op de zee. Die hebben we nog wel kunnen redden tot twee keer aan toe. Na de rit terug waarschuwde de man dat we wel dicht in de buurt moesten kanoen. Ja ja, we hebben ons lesje wel geleerd. Om te laten zien dat ik beter ben in het omkieperen en er weer vlug in te komen, heb ik mezelf het water in gesmeten. De balans was er, maar net op het laatste moment van zitten vloog de boot om. Ik dus ook. Bij de tweede poging lukte het me beter en bleef ik drijven in mijn kano. De tijd was om, dus we moesten weer terug. Marijke was bij de kant en wilde helemaal tot aan de kant kanoen, totdat ze weer omviel. Nu kon ze staan, dus ze heeft het laatste stuk gelopen naar het strand. Ik vond het leuk om te doen, dus ik ben zeker van plan om dit vaker te gaan doen. Het is zeker een goede work-out. Ik had geen last van spierpijn, maar je kan merken dat je hebt gewerkt, omdat je moe op het strand aankomt. Het put je wel uit. Het was Koninginnenacht 's avonds bij de Paddock. Daar hadden we als bekende drinkers wel zin in. De hele Hanze was daar. Het was dan ook teleurstellend om te zien hoe weinig mensen erop af waren gekomen. Als wij als Hanze-gangers er niet waren geweest dan zat er niets. Wij hebben nog wat guldens gespendeerd in de Paddock. Daarna zijn we nog naar Arashi Beach geweest. Daar draaide een dj muziek. Je moest je eigen drank meenemen, maar drank had ik genoeg gehad, dus voor mij niets. Wij kwamen met 5 meiden aan, maar we moesten nodig plassen. Het was knaldonker, dus je kon je overal wel doen. Ik heb een leuk bosje uitgezocht en ik was klaar. De jongens van Belgiestraat kwamen we daar tegen en ik had een heel leuk gesprek met een jongen. Ik ben zijn naam even kwijt. Hij zou al snel weggaan, dus jammer. De meiden waren inmiddels zonder mij weggegaan. Dat had ik helaas door, omdat ik dacht dat ik achter de meiden aan liep en ze nog wel in kon halen. Volgens mij heb ik niet achter de juiste groep aan gelopen, want Kevin zei dat ze al wel een tijdje weg waren. Ik ben met de heren mee terug gereden en de leuke jongen zat er ook in. Ik kreeg nog een zoen op mijn wang en ben op bed gegaan. Ik zou hem wel weer zien op woensdagavond in de Paddock. Helaas was dat niet het geval. Die woensdagavond erop gingen de heren teleurstellend niet naar de Paddock en ben ik lopend maar naar de Paddock gegaan. Ik kwam Marjolein, Marloes, Sonja, Saber en Phil tegen. Dave en Henrik waren er ook, dus daar heb ik even aan gevraagd waar Jeroen was. Dat was volgens mij zijn naam. Die was net een dag eerder op het vliegtuig gegaan. Nou ja, jammer dan.

Koninginnedag was een groot fiasco qua evenementen. Ik heb niets gedaan dan weer naar de Paddock gegaan en daar fierljeppen gekeken. Dat was in volle gang en ik heb wat actie gezien. Het water sprak sommige mensen wel aan, dus die duwden anderen erin. De persoon die mensen erin had geduwd was daarna zelf ook aan de beurt. En zo ging het maar door. Kevin lag er later ook in met stoel en al. Maran en Susan hadden hem erin geduwd. Beetje jammer dat ze er daarna zelf niet in wilden gaan. Dan moest Kevin maar een ander slachtoffer gaan zoeken. En ja, waar kom je dan op uit, Suzan! Ik wilde er niet in en zou er niet in, dus ik heb me verweerd en met succes.

Ik heb nu al een paar keer wezen zwemmen met de buurvrouw in de vroege ochtenduren. Ik vind het nog steeds te koud om het lang vol te houden, maar de rust die je hebt als je zo 's ochtends daar bent om 6:30 uur dat is geweldig. De buurvrouw gelooft in karma en ying en yang, dus dit is in het kader van die twee heel goed. Je moet voordat de eerste zonnestralen tevoorschijn komen in het water liggen en kopje onder zijn gegaan. Dit lukt lang niet altijd, maar goed. Daarna gaan we naar de McDonald's of naar huis. Ik heb het breakfast twee keer mogen bewonderen. Eerst de McGriddles en afgelopen zaterdag de Breakfast menu. Het Breakfast menu is echt aan te raden. Het bestaat uit gebakken ei, een broodje hamburger en een een stuk gefrituurde kip met sinaasappelsap. Echt lekker. Helaas is de service soms wat langzamer dan we zijn gewend in Nederland, maar dat hoort erbij. In Nederland zijn we daar heel erg mee verwend. 's Middags was het weer een McDonald's maaltijd, dit keer met frietjes erbij en een leuk speeltje. Weer eens wat anders dan altijd thuis eten. Een dag McDonald's is ook lekker voor een keertje. Niet voor elke dag natuurlijk vanwege de hoeveelheid calorien die je tot je neemt.

De buurvrouw heet Francesca, maar ik noem haar buurvrouw ook al vindt ze dat helemaal niets. Wij samen hebben al best veel ondernomen. Ik ben al twee keer met haar op pad geweest om daarna het eiland wat rond te rijden. Zo heb ik de Natural Bridge gezien, Alto Vista, een heel grote watertank met een prachtig uitzicht, Tierra del Sol en gisteren Valero Colony wat vroeger Lago Heights heette, het meest westelijke puntje van Aruba, naar Druif Beach en naar Baby Beach geweest. Prachtig allemaal en allemaal hebben ze een ding gemeen. Overal waar je komt heb je prachtige uitzichten waarbij je veel kunt zien. Bij de een prachtige bergachtige heuvels en bij de ander mooie stranden met veel cactussen op een uitgestrekte vlakte. Ja, de buurvrouw heeft wel oog voor stukjes mooie natuur.

Deel II komt er morgen aan. Ayootjes vanuit Aruba!!

  • 29 Mei 2007 - 05:11

    Linda:

    Hey Suusje, wat weer een boel buitenactiviteiten. Ik ben benieuwd geworden naar al die uitzichten. Ons even lekker maken, hé! Ik zou zeggen hou het nog ff vol in je badpak. Een badpak rulez, al heb ik die inmiddels al aan de wilgen gehangen. Alvast succes met nog meer windsurfpogingen het gaat vast beter worden. Doeg, doeg, Linnie

  • 29 Mei 2007 - 10:26

    Sill:

    HeyHey, wat weer een uitgebreide beschrijving van al je bezigheden;) Dat surfen lijkt me idd nog best lastig, maar mooi dat het iig een beetje is gelukt:D Verder heb je volgens mij al best veel gedaan als ik dat zo allemaal lees;) Je ziet genoeg van de omgeving! Heel veel plezier nog! Ayo;) Liefs!

  • 30 Mei 2007 - 09:50

    Dienke:

    Haai Suusje,
    leuk verhaal zeg!! Je hebt heel wat beleefd in de afgelopen tijd.. leuk dat je zo vroeg al aan het zwemmen bent in je badpak ;) (komt het nog van een bikini? :P) Ik zag op de foto's dat je al aardig bruin bent geworden.. in je bruinheidspercentage streef je iedereen voorbij :P Nou, veel plezier nog daar!!
    Liefs Dienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 15648

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 07 Maart 2016

Een jaar lang vrije tijd Down Under

03 September 2013 - 01 September 2014

Experience Roskilde style!

10 Oktober 2011 - 10 November 2011

Backpacken door Bali en Lombok

Landen bezocht: