Het langverwachte bericht vanuit Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu Het langverwachte bericht vanuit Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu

Het langverwachte bericht vanuit Helsinki

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suzan

24 September 2007 | Finland, Helsinki

Hey luitjes,

Hier dan eindelijk wat meer nieuws vanuit Helsinki, Finland. Waar zal ik beginnen?? Op de eerste dag was het chaos overal. Thuis, want ik moest alles weer inpakken en op het vliegveld in Helsinki zelf ook. De Kanto mensen waren er, maar ik ging niet naar een van de huizen, maar ging ergens anders naartoe, omdat ik nog geen appartement had. Ik moest dus zelf maar zorgen dat ik er kwam. Uiteindelijk wel gelukt. Na anderhalve week was het dan eindelijk zover, ik ging samenwonen met Claire, mijn huidige huisgenoot. We hebben een grote kamer en daar zit eigenlijk alles in. Geen privacy en ik heb geen koptelefoon meegenomen per ongeluk, dus ze kan alle muziek die ik draai horen. Twee deuren verderop wonen twee jongens, een Amerikaan Erick en een Sloveen Jernej. Aardige gasten en daar ga ik elke dag wel een keertje naartoe. De Sloveen en ik, we lijken een beetje op elkaar qua feestjes en Erick en mijn kamergenoot Claire zijn allebei niet zulke uitgaanstypes. Erick is heel erg into the games. Leuk voor hem. Maar het leuke is als ze een slokje op hebben dan zijn ze wel heel erg lollig.

Maar goed, we hebben hier heel veel Nederlanders, Fransen, Spanjaarden en Duitsers. Dat is in feite de hoofdmoot, omdat we allemaal Erasmus studenten zijn. Ik vind het wel jammer, omdat ik alleen maar studenten tegen kom die ik in feite elke dag kan tegenkomen. Ik wil juist de andere culturen beter leren kennen. Gelukkig hebben we dan twee Amerikanen en vier Mexicanen die ik ken.

We hebben tot nu toe dus veel gefeest en heel veel mensen zijn hier jarig. Er komen nog zeker 3 aan die ik ken. Het nachtleven is vergeleken met Assen en Groningen totaal anders. Mensen gaan hier eerst flink aan de zuip en daarna uit om een uur of 9 al. De normale supermarkten verkopen alleen maar bier en cider en voor de wijntjes en sterkere dranken moet je naar de speciale Mitra genaamd de Alko. Ze hebben hier een strikt alcoholbeleid. Alcohol is duur, dus het is goedkoper om thuis een paar biertjes te drinken en dan misschien een drankje te kopen in een bar. Een biertje is hier maar liefst 4 euro voor een normaal biertje. Ook voor het binnenkomen moet je meestal ook al 7 euro neerleggen en om het nog erger te maken er zijn leeftijdslimieten. Ik kan bijvoorbeeld dus niet in de 22 jaar bar en in de 24 jaar bar. Zelfs 24 jaar, dat kunnen wij Nederlanders niet voorstellen, maar hier is het normaal.

Mijn school heet Haaga-Helia en is echt een coole hogeschool. High tech is voornamelijk een woord wat ik met Haaga-Helia verbind. Ze hebben een soort van overheadprojector dat als een camera werkt. Je hebt dus geen doorzichtige sheets nodig. Als je langskomt zal ik het wel laten zien. Groningen kan er nog wat van leren. Zelfs ik ben high tech nu. Ik heb een keycard voor de deur van mijn appartement en ik heb hem meestal om mijn nek hangen, anders ben ik bang dat ik hem kwijtraak. De eerste twee weken had ik hem in mijn broekzak en was ik deels bang dat ik hem zou breken.

Ik heb weer een fiets weten te bemachtigen. Ik rijd nu elke dag mijn fietsje naar het hoofdstation. Best wel lui, want het is maar een ritje van 5-10 minuten. Ik was de eerste weken flink aan het zoeken naar een fiets en ik had al wat aanbiedingen ontvangen, maar ik was erg lui en wilde niet gaan reizen. Toen was er een jongen uit een klas van mij die wel wat wilde regelen. Ik heb nu zijn fiets overgekocht voor een klein beetje een belachelijke prijs, maar hij rijdt tenminste. Mijn paarse rakker brengt me overal naartoe. En ze hebben hier ook fietspaden en soms niet, maar dan kan je bij de voetgangerspaden ook fietsen. Wel opletten dat je niemand aanrijdt en nu heb ik ook een klein probleempje met de remmen. Alleen de achterste rem doet het, maar dat is een verbetering met de fiets die ik had op Aruba. Die deden het allebei heel slecht. Deze doet het wel goed.

Om mijn huisje wat Nederlandser te maken heb ik weer vlaggetjes in het appartement opgehangen. Ziet er weer een beetje gezelliger uit. Ik wist niet dat ik Claire als huisgenoot kreeg, want dan had ik de rood-wit-blauw vlaggetjes gekocht en meegenomen. Ach ja, nu kan ze elke dag naar de Nederlandse oranje vlaggetjes kijken. Ook leuk.

Op school heb ik een aantal lessen. Ik heb Fins voor uitwisselingsstudenten 1, Internationale Marketing Analyse programma, Finse cultuur en een Engels Schrijven Clinic. Dat zijn de lessen die ik nu heb. De Finse cultuur is echt leuk. We zijn al naar een eiland geweest, Seurasaari ofzoiets. En we gaan koken met de klas en we gaan nog naar het Atheneum. Ik weet alleen nog niet wat het laatste inhoudt. Leuke trips en af en toe even wat hard werk afleveren voor drie puntjes. De IMEA programma is echt intensief, maar we hebben een snoepreisje naar Sint Petersburg, dus ook altijd leuk. O ja, ik ben ook al naar een ander land geweest, namelijk Estland. Om precies te zijn Tallinn, ik dacht dat het de hoofdstad was, maar dat weet ik niet zeker. Dames, raad eens waar wij waar naartoe gaan??? Met Kanto gaan we ook nog naar Lapland en jammergenoeg kan ik niet meegaan met de trip naar Stockholm, omdat ik dan een intensieve week heb wat inhoudt dat ik in een week elke dag les heb en dat voor drie puntjes. In de volgende periode heb ik Persoonlijke Fitness en dan gaan we handboogschieten, golfen en bergbeklimmen. Leuke sporten, alleen zal het wel heel erg koud worden. Maar dat moeten we er voor over hebben.

Ok dames ik ga jullie weer verlaten. Als jullie nog vragen hebben laat het me weten. Voor de mensen die nog een leuk kaartje willen sturen. Dit kunnen jullie doen naar het adres:
Pohjoinen Rautatiekatu 29 A512
00100 Helsinki, Finland

Ik ben helaas vergeten mijn oude agenda mee te nemen en daar staan al jullie adressen in. Zouden jullie mij een email kunnen sturen met jullie adres erin??

Moi moi vanuit Helsinki, Suus

  • 24 September 2007 - 18:45

    Suusje Zelf:

    Sorry mensjes weer een lang verhaal. De volgende wordt korter, dat beloof ik. Succes met lezen ;-)
    Suus

  • 25 September 2007 - 07:14

    Lintje:

    Ha die Suus, wat bedoel landen staan er op je lijstje die je nog gaat bezoeken. Ik ben wel benieuwd hoe Lapland eruitziet. Wat een relaxte tripjes. Maar dat kan ik ook zeggen over de lessen die je volgt. Luilekkerland man. Feest jij nog maar even verder, was Aruba toch wat goedkoper. Suus doe nog maar veel contacten op, kan ik er later ook logeren, hahaha :) Suusje hééééééééél veeeeeeel plezier toegewenst. Make the Dutch proud. Doei, doei Lintje

  • 29 September 2007 - 09:06

    Dianne:

    Heeeey Suus!! :D:D:D:D:D:D:D:D
    Zolang was je verhaal niet hoor,vergeleken met die van Aruba igv;)Maar je vermaakt je dus wel zo te horen! Het klinkt allemaal zo ver weg! Als ik aan Lapland denk dan dan denk ik aan eskimo's enzo.. Is het al erg koud daar trouwens? Ik zie op de foto's al sjaals enzo brr Hier in nederland is alleen maar regenn!! Je zou er bijna depressief van worden ;)
    Maar leuk dat je veel contact hebt met de mensen daar en allemaal feesjes enzo:D Uitgaan klinkt duur idd, maar wel beter dat ze al om 9 uur uit gaan! Is het dan al druk daar?
    Hier is alles goeii, ben druk bezig samen met Annemieke met onze afstudeeropdracht! Zullen we snel weer x skypen?
    Veel plezier daar en succes met je vakken!
    Kusssieesss Dianne

  • 01 Oktober 2007 - 12:04

    Dienke:

    Haai Suusje,
    klinkt leuk daar :D Wel jammer dat alles zo duur is. Leuk dat die vlaggetjes in Finland hangen, die we voor de tijd nog in NL hadden gekocht. Ik ben ook benieuwd hoe je paarse barrel er uit ziet. Meer foto's please :P Doe rustig aan daar.. mijn adres weet je toch nog wel?
    Liefs Dienke

  • 05 Oktober 2007 - 22:51

    Sill:

    Hey meiz! Ik wou net zeggen, ik vind de lengte van het verhaal reuze meevallen hoor. Ennuh het is altijd leuk om iets van jou te horen :D Je blijft een feestbeest he, man ik zou dat echt niet trekken :P Maar wel beter dat het vroeg begint, scheelt weer wat loze uurtjes;) Anyway, als het maar gezellig is :p Annemieke & ik hebben trouwens sinds 1 oktober een huisje:D:D We zijn druk bezig met klussen en hopen zo snel mogelijk erin te trekken! We houden u op de hoogte. Have fun daaro en tot over drie maandjes ;) Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 15887

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 07 Maart 2016

Een jaar lang vrije tijd Down Under

03 September 2013 - 01 September 2014

Experience Roskilde style!

10 Oktober 2011 - 10 November 2011

Backpacken door Bali en Lombok

Landen bezocht: