Russian heaven or hell???? - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu Russian heaven or hell???? - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Suzan Dijk - WaarBenJij.nu

Russian heaven or hell????

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suzan

30 Oktober 2007 | Rusland, Sint-Petersburg

Hey luitjes,

Hier weer een kleine update van Suzy. Ik heb weer veel meegemaakt naast de nodige feestjes en parties. Ik ben naar Rusland geweest. Om precies te zijn naar Sint-Petersburg. Een hele mooie stad. We zijn daar naartoe geweest met de klas van IMEA. Het staat voor internationale marketing analyse programma letterlijk vertaald. We hadden een heel programma af te werken. Op maandag vertrokken we en kwamen we aan na 5 uur in de trein te hebben gezeten. De avond daarvoor had ik maar 2 uur geslapen, dus het was een korte nacht, maar in de trein was ik niet moe. Daarna kregen we een kleine tour naar het hotel. 's Middags gingen we met de Russen van de school daar mee en we eindigden in een Ierse pub, waar ik moe werd. Het was nog maar 8 uur, maar het voelde alsof het al 12 uur was. De volgende dag was het tijd om aan het werk te gaan. We hadden de hele dag een lezing van de Russische professor. Dat was bij mij verkeerd gevallen. Ik werd al heel snel moe, na de tweede nacht 4 uur geslapen te hebben. 's Ochtends had ik namelijk geen rekening gehouden met een uur tijdsverschil waardoor ik een uur korter kon slapen. Ik viel letterlijk bijna in slaap tijdens de lezing. Ik had mijn pet om me achter te verschuilen, maar ik kon me niet verzetten tegen de moeheid en heb af en toe mijn ogen maar even dicht gedaan. Ik dacht dat de professor het niet door had, maar later hoorde ik van een aantal dat hij het wel zag. Nou ja, jammer dan. De volgende dag was het een leuk uitje naar de bakkerijfabriek van een divisie van Fazer, Hlebny Dom. Daar kregen we een hele tour door de fabriek heen. We kregen de bekende witte jassen en witte hoedjes op en we konden naar binnen. In de fabriek kregen we een uitleg en ondertussen liepen we met de tourguides mee. Het gekke was dat er op 10 meter afstand een rookpaal was van de productieplaats. Daar werd nog een vraag later over gesteld. Ook zagen we een meneer met een ring om en geen handschoenen aan. Het bleek dat een kleine ring toegestaan is. Ik denk dat het om een trouwring gaat. Bij het verlaten kregen we allemaal een tas met goodies, lekkere koekjes zeg maar. Later in de metro werden die verkruimeld in de tas. Ik was een lekker kersencakeje aan het eten, omdat ik dacht dat ik 5 minuten had om het op te eten. Bleek dat ik maar 2 minuten had. Ik moest snel het cakeje in mijn tas doen en toen ik uit de metro kwam was mijn cakeje een misbaksel en mijn plastic tas en handschoenen zaten er lekker onder. Een tip als je ooit naar Sint-Petersburg gaat. Neem geen foto's in de metro. Daar zijn ze niet zo dol op. Iedereen heeft een chagrijnig gezicht die op roltrap staat. Misschien komt het omdat de roltrap ongeveer de langste is in de wereld. Het is ongeveer 100 meter onder de grond. Ik heb gehoord dat de grond niet goed is op 60 meter. In de metro komen is al een hels karwei, maar eruit komen ook. Soms moet je mensen er echt uitdrukken. Ik werd er zelfs een keer uitgedrukt en we kwamen er niet meer in, dus moesten we de volgende metro pakken. We vroegen ons af hoe het gaat als er brand uitbreekt. De deuren van de metro en van de trein zitten gelijk tegen elkaar aan. Ook is er niet veel ruimte om je in te bewegen. Zeg maar, je hebt geen kans al er brand uitbreekt. De Russen antwoordden dat er gewoon geen brand ging uitbreken. Dat is het enige wat ze kunnen hopen. Ik zou het ook doen als ik er woonde. We hebben de Hermitage bezocht met veel schilderijen. Zelfs een Vincent van Gogh en een Rembrandt. Ja, ja, de Nederlanders zijn weer vertegenwoordigd. Na een uur zijn we met een groep weggegaan. De rest zijn gebleven, omdat het heel groot is. Na een uur had ik het ook wel gehad. Misschien had ik het nog wel een uur volgehouden, maar dan was ik het ook wel zat geweest. De volgende dag gingen we in groepen aan de slag en daarna hadden we een presentatie over hetgeen wat we hadden uitgezocht. Gelukkig hoefde ik niet te presenteren. Ik had namelijk soms geen idee van wat we hadden uitgezocht. Vrijdag stond een bezoek naar de ijsjesfabriek op het programma. Toen we daar aankwamen was het een grote teleurstelling. We kregen een presentatie met een meneer die Russisch sprak en een van de studenten moest vertalen. Daarnaast deelde hij mee dat we geen tour konden krijgen, omdat ze momenteel niet aan het werk waren. In plaats daarvan konden we ijsjes uittesten. Smerige ijsjes, want de eerste smaakte echt naar boter. Het was witte chocolade met mango-smaak. In Russisch ijs stoppen ze 10% boter in een ijsje en in Europa 6%. Dat was wel te proeven, want ik vond het niet lekker. De hazelnoot was nog het beste. Het enige wat ik nog uit de ijsfabriek heb weten te halen waren de pennen. Ik heb er 4 meegenomen. Ook hadden ze hun assortiment op de kaarten in het Russisch, maar daar heb ik als Nederlander niets aan. Steek die maar lekker in je Russische ass. We zouden alsnog een tour krijgen van 15 minuten, maar daarentegen kregen we een tour naar de deur van het pand en werd ons even gedag gezegd. Een grote teleurstelling!! ’s Avonds zijn we uitgegaan. Eerst gingen we naar een basementachtig iets, waar de muziek enorm had aan stond en ook eens niet dansbaar was. Het bestaat echt. Daarna zijn we naar Money honey gegaan. Leuke tent. Goede muziek en verschillende zalen wat het leuker maakt. Er was een Russische zaal, een dj met Engelse muziek en beneden een band die Rock ’n Roll liedjes speelde. Zaterdag zijn we met een grote groep naar Cadillac geweest. Het was een soort van R ’n B zaal, maar niet zo R ’n B dat je er gek van werd. Het gekke was dat achter een bank waar een security guard op zat er nog een grotere zaal was. Lekker verstopt. Voor de rest hebben we veel gezien en hebben de Russen ons flink op sleeptouw genomen en ons veel laten zien in een korte periode. Sightsee-en was leuk met de Cathedral of Blood, ofzoiets. Ik ben slecht met die namen en nog veel meer. De reis naar huis was minder. Iedereen was moe, maar we waren bekaf en ik kon niet goed slapen. Ook heb ik de Russische griep meegenomen, want de volgende dag was ik ziek. Warm en dan weer koud. Ik heb me lekker rotgezweet in mijn bedje. Misschien dat het ook wel kwam doordat ik de dag daarvoor, dus de dag dat we aankwamen in Helsinki ook nog even een feestje eraan heb vastgeplakt. Geen rust dus en ik was al aan het hoestten. Slimme ik!! Meer verhalen morgen over vorige week!!

Moi moi, nahdaan Suusje

  • 30 Oktober 2007 - 09:03

    Dienkie:

    Hey Finse dame,
    Leuke verhalen, zeg! Al is het griepje en het vermoeide gebeuren wel wat minder. Maar het klinkt wel gezellig allemaal! Foto's zien er trouwens ook erg gezellie uit ;) Have fun daar!
    Liefs Dienke

  • 30 Oktober 2007 - 12:20

    Sill:

    Hey meis, je maakt genoeg meer daar in Finland/Rusland. Echt tof dat je zoveel dingen onderneemt en gebruik maakt van de vele mogelijkheden daar. Dat terwijl je zo kapot bent van het bijna niet slapen en het feesten. RESPECT haha. Maar het klinkt allemaal erg leuk moet ik zeggen en zo zie je iig nog eens iets van de wereld :D Veel plezier nog! Liefs

  • 30 Oktober 2007 - 16:04

    Linnepin:

    Hey Suusje, wat heb je weer een boel beleefd. Ik wil het verhaal achter de hummer nog wel even weten. Kwam trouwens die vraag van brand in de metro van jou of van iemand anders? Ik vind het wel wat voor jou om zoiets te vragen. Volgens mij heb je het echt mega goed naar je zin, das fijn om te horen. Hopelijk blijf je een beetje gezond :)
    Groetjes Lin

  • 31 Oktober 2007 - 09:32

    Dianne:

    Haaai Suzan:D
    Wat een leuk verhaal! Suus helemaal in Rusland zozo! Echt leuk wat je allemaal meemaakt! Als ik joun mama was zou ik zeggen: Suzan ga jij eens heeeeeeel vlug slapen ;)Maar ja je benut je tijd igv optimaal haha.
    Leuk dat je die fabrieken hebt gezien, en gelukkig hebben ze hier geen 10% boter in de ijsjes! Maar de Russen zijn dus wel leuke mensen? Behalve dat je in de metro geplet wordt door ze. Ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen!
    Have Fun!!
    Kussss Dianne

  • 01 November 2007 - 18:51

    Natas:

    Haaai Suus! Wow, naar Sint-Petersburg geweest gewoon! :O Jij komt ook overal he :P Maar fijn dat het mooi was! En tjongejonge, jij feest echt te veel hoor :P Niet normaal meer :O Net als Sill zegt: dat je het vol houdt, respect! :P Maar goed, als je maar van je tijd 'in den vreemde' geniet :D En dan weer veilig terug komen in Hollande he? ;) Have fun!! Liefs, Natas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 15639

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 07 Maart 2016

Een jaar lang vrije tijd Down Under

03 September 2013 - 01 September 2014

Experience Roskilde style!

10 Oktober 2011 - 10 November 2011

Backpacken door Bali en Lombok

Landen bezocht: